Elektrisch rijden wordt steeds populairder. De tijd dat je amper 100 kilometer ver kwam op een enkele acculading ligt gelukkig al achter ons. De techniek wordt steeds verfijnder en de auto’s benutten de capaciteit van de accu’s steeds beter. De actieradius is acceptabel zodat je niet twee keer per dag hoeft te laden. Althans, als je je binnen Nederland beweegt.
Tegelijkertijd is de opkomst van de SUV (Sport Utility Vehicle), een hoog op de poten staand voertuig met een ruig uiterlijk, niet meer te ontkennen. Waar tien jaar geleden autoland nog werd gedomineerd door hatchbacks, stations en sedans, daar rijden nu terreinwagenachtige auto’s met een hoge instap. De meeste autofabrikanten zijn logischerwijs met deze trend meegegaan en produceren met succes hun eigen variant van de SUV.

Voor de man of vrouw, milieubewust, avontuurlijk ingesteld en zonder een groot gezin, is een kleine elektrische SUV een interessant vervoermiddel. En meer dan dat. Een leuke kleine SUV draagt bij aan het gevoel van vrijheid. Geen wonder dat steeds meer (jonge) mensen kiezen voor een elektrisch aangedreven auto. Zeker nu de wagens langzaam aan wat betaalbaarder worden. Inmiddels is er al heel wat keuze aan leuke elektrische wagens.
We sommen een aantal van zulke kleine stekker-SUV’s op:

DACIA SPRING ELECTRIC 45

Stel je geen hoge eisen aan het design van een auto en ben je niet van plan om grote afstanden af te leggen, maar hou je het lekker in de buurt allemaal? Dan is de Dacia Spring Electric dé auto voor jou! De Dacia is by far de goedkoopste EV op de markt. Het instapmodel, met airco, heeft een prijskaartje van €18.250 en als je daar de subsidie van de overheid nog aftrekt betaal je rond de 15 mille. Voor een nieuwe elektrische SUV is dat geen geld. De SUV lijkt op een plaatje groter dan hij in werkelijkheid is. Met een lengte van 3.73 meter is de Dacia korter dan een Ford Fiësta of een Opel Corsa. De geringe afmetingen komen binnen tot uiting wanneer je met twee man naast elkaar zit. Schouder aan schouder toer je gezellig over ‘s-Heren wegen, knus en gemoedelijk. Je stoel moet wel in een keer goed zitten bij de proefrit, aangezien deze niet verstelbaar is. Het stuur idem dito. Maar dat gebrek wordt ruimschoots goedgemaakt door de stilte in de auto wanneer de elektromotor onhoorbaar de 44 pk sterke Spring naar voren stuwt. Na ongeveer 240 kilometer mag je weer gaan laden.
De kleine SUV stelt je geen teleur. Als je zo goedkoop mogelijk wilt rijden, volledig elektrisch, dan moet je de Dacia Spring zeker een kans geven.

PEUGEOT E-2008 ACTIVE EV

Ben je nou toch meer op luxe en comfort gesteld en wil je daarbij een goede representatieve auto? De E-2008 Active EV van Peugeot biedt je een futuristisch ogende wagen waarin hoogwaardige materialen zijn verwerkt. Dat komt tot uiting in het interieur wanneer je plaatsneemt achter het enigszins afgeplatte stuurwiel. Het ziet er allemaal uitnodigend uit. Een punt van smaak is het stuurwiel, dat nogal laag hangt zodat je het digitale instrumentarium goed kunt aflezen. Kleurrijke graphics en 3D-projectie domineren het uitzicht op je dashboard. Als je je hierdoor niet laat afleiden is het in je voordeel. Een ander raakt er snel door van de wijs. Qua ruimte heb je niets te wensen, dat is dik in orde. Omdat het accupakket in de bodem is weggewerkt ligt het zwaartepunt ook lager. Je zult merken dat dit positief bijdraagt aan de rijeigenschappen van de voorwielaangedreven Peugeot. Ook met de Peugeot mag je gemiddeld al na zo’n 250 kilometer weer gaan laden. Een grotere accu was wat dat betreft beter geweest. Gelukkig is Nederland klein.

CITROËN Ë-C4

Er zijn altijd mensen die graag een beetje willen afwijken van de grote kudde. Waar bijna iedereen zich tegenwoordig in een SUV verplaatst, doen anderen dat in auto’s die net even anders zijn dan de rest. Auto’s waar je niet gemakkelijk een etiketje op plakt. De Citroën (over eigenzinnig gesproken) ë-C4 is zo’n wagen. Eigenlijk een SUV, maar toch ook een cross-over en coupé in één. Het kekke karretje staat in ieder geval hoger op de poten dan een standaard sedan en vergemakkelijkt het instappen. Het designteam van de Citroën heeft enorm gespeeld met verschillende lijnen en optische trucs om de wagen zo mysterieus naar voren te laten komen. Hier en daar vind je elementen terug van de oude Citroës van weleer. Kijk alleen maar naar de achterruitjes, de kenner ziet het meteen.
Het rijden is alsof je op een zwevend tapijt plaatsneemt. De vroegere befaamde hydropneumatische vering mag dan wel dood en begraven zijn, de Fransen hebben door middel van andere technieken het typische Citroën-rijgedrag weten te behouden. De prestaties van de ë-C4 halen het niet bij andere elektrische wagens uit zijn klasse, maar dat zal de pret niet drukken. 300 kilometer rij je op een volle accu, waarbij je bij de resterende actieradius een reserve moet aanhouden omdat het verbruik dan plots harder gaat dan dat je kilometers maakt, zeker bij koude weersomstandigheden.

KIA E-NIRO

Deze elektrische SUV mag niet in het rijtje ontbreken. Met name de zakelijke rijder kan prima uit de voeten met de Kia, omdat je op een enkele lading tot wel 455 kilometer ver komt. Dus ook de particulier die zijn familie aan de andere kant van Nederland heeft wonen komt prima uit de voeten met de goed gelijnde Kia. Met een snellader laadt je de auto in 54 minuten voor 80% weer op. Zijn sterke elektromotor levert 204 pk en sleurt je in 7,8 seconden naar de 100 km/uur. Het design van de elektrische SUV neigt naar een cross-over en komt daardoor lekker sportief over. Het is een wagen waarmee je indruk maakt op je vrienden en waar je tegelijkertijd je schoonouders mee kan bekoren. Kia is sowieso een stuk stoerder geworden de afgelopen vijf jaar. Het merk kwam zelfs met een heuse muscle car-achtige auto, de Stinger, met een vermogen van 370 pk. De E-Niro heeft net als zijn snelle broertje een imposante neus, grote 17 inch wielen en staat op een set stoere velgen. Tijdens het rijden biedt het interieur je rust, ruimte en een scala aan snufjes die van het rijden een feestje maakt.

Welke kleine elektrische SUV past het beste bij je persoonlijkheid en je voorkeuren? Ben je alleen of moet je rekening houden met een partner die inspraak heeft in de keuze van auto? Denk je dat je geregeld grote afstanden gaat afleggen of blijf je eigenlijk altijd wel dicht bij huis? Allerlei zaken die van invloed zijn bij de keuze van een kleine elektrische SUV. Wil je je eerst even goed inlezen, dan zijn sites zoals BOVAG en Dealerdirect prima adviseurs. Een auto maakt deel uit van je dagelijkse leven, dan moet het wel in een keer goed zijn natuurlijk.